Ingenieur arbeitet am Rechner // engineering

Jakość wykonania najbardziej obciążonych elementów wózka decyduje o jego bezpieczeństwie i trwałości

Nasze wózki widłowe odniosły duży sukces na rynkach światowych. To wynik sporego doświadczenia. By wyprodukować  taki wózek, trzeba  o wielu aspaktach produktu wiedzieć już na etapie jego projektu. Analizując cały cykl życia naszych produktów oraz produktów konkurencyjnych marek dopracowaliśmy zarówno główne elementy wózka jaki i jego najmniejsze elementy.

Stal

Profile wykorzystywane do produkcji masztów są importowane z niemieckiej huty. Materiał wykorzystany do ich produkcji to stal walcowana na gorąco w procesie termomechanicznym w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym, w którym każdy z procesów jest dokładnie kontrolowany.

stack of heavy plates steel

Surowiec wykorzystany do produkcji masztów pochodzi z niemieckiej huty

 

Maszt

Konstrukcja mocowania siłowników pochylania jest zabezpieczona przed bardzo dużymi siłami. W odróżnieniu od innych konstrukcji element mocowania siłownika do masztu jest przyspawany na dużym obwodzie, co lepiej przenosi moment siły pochodzący od siłowników pochylania. Zawsze w wózkach spalinowych tłoczysko siłownika jest zabezpieczone przed zanieczyszczeniami gumową osłoną. Dodatkowo w wózkach o dużym udźwigu, podstawy sworznia siłownika pochylania masztu ma duże wymiary, przez to spawy graniczne są mocno od siebie oddalone co dodatkowo wzmacnia konstrukcję. Dzięki temu nasze wózki mogą pracować, nie tylko z samymi widłami, ale również z łyżkami, pochylaną karetką wideł, chwytakami do drewna...

cylinder mounitng

Mocowanie cylindra pochylania oraz osłona tłoczyska CT POWER FG25 (2,5t)

cylinder mounitng2

Mocowanie cylindra pochylania z dodatkową podstawą oraz osłona tłoczyska CT Power FG50 (5,0 t)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Przykładowe mocowanie innego producenta. Widać brak spawów w najbardziej obciążonych miejscach, wąską podstawę mocowania , brak osłony tłoczyska siłownika pochylania

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kolejny przykład, rozwiązani u innego producenta. Tu już spawy są na całym obwodzie, jednak podstawa nie ma dużej szerokości oraz również nie zastosowano osłony tłoczyska

Mocowanie masztu

W każdym wózku widłowym  maszt posadowiony jest na przednim moście napędowym. Większość firm produkujących wózki widłowe w miejscu styku masztu i most stosuje półpanewki, natomiast z drugiej strony aby trwale umocować maszt do przedniego mostu- jarzmo. Jest to dobre rozwiązanie ale nie sprawdza się idealnie  w długiej eksploatacji. Wózki widłowe nie zawsze pracują na idealnie płaskich nawierzchniach. Podczas jazdy po nierównościach drgania masztu i jego jarzma powoduje wycieranie obudowy mostu od strony jarzma. Po kilku latach w tym miejscu powstaje luz, którego nie można w żaden sposób zniwelować. Jedyne wyjście to wymiana obudowy mostu napędowego. Firma CT Power stosuje pełne ułożyskowanie mostu napędowego stosując dwie półpanewki, które obejmują cały przekrój mostu, zarówno od strony masztu jak i jarzma masztu. Nawet w przypadku jazdy po dużych nierównościach jarzmo masztu nie trze o obudową mostu, a o półpanewkę jarzma- jest to element wymienny, a co najważniejsze, niedrogi.

ct power mast mount

Pozycja nr 29- pełna panewka chroniąca most napędowy (CT POWER). Panewka składa się z dwóch półpanewek i w pełni chroni obudowę mostu.

 

other mast mount

Półpanewka innej konstrukcji (pozycja nr 5), tylko od strony masztu

Spawana rama

Cała rama wózka oraz daszek ochronny zapewniający ochroną operatora w firmie CT Power jest fabrycznie w całości spawany. Wielu producentów stosuje elementy skręcane, co ułatwia produkcję i zmniejsza koszty wykonania takie konstrukcji. Takie tańsze rozwiązanie niestety nie zapewniają wysokiej sztywności i bezpieczeństwa. Firma Ct Power mimo większego utrudnienia stosuje w całości spawaną ramę oraz w całości spawaną  klatkę bezpieczeństwa operatora, która chroni operatora w przypadku spadającego ładunku na dach wózka oraz w przypadku ewentualnego przewrócenia wózka na bok.

Całkowicie spawana rama nośna i daszek ochronny operatora

Mocne łańcuchy

Zawsze stosujemy 7 płytkowe, mocne łańcuchy w konstrukcji masztu. Inni producenci dla obniżenia kosztu wyprodukowania masztu stosują węższe łańcuchy 5 płytkowe, które co prawda mają wystarczającą nośność, ale zapas udźwigu jest bardzo mały. Takie tanie łańcuchy szybo się rozciągają i trzeba je niestety często wymieniać. Firma CT Power zawsze stosuje szerokie łańcuchy 7 płytkowe.

 

W CT Power stosujemy zawsze mocne 7 płytkowe łańcuchy podnoszenia

cheap chains

Tanie rozwiązanie innych producentów- tylko wąskie 5 płytkowe łańcuchy.

 

 

 

 

 

 

 

Duże rolki boczne

Wózek widłowy nie zawsze obsługuje idealne, spaletyzowane jednostki ładunkowe, w których środek ciężkości ładunki jest zawsze na środku. Często ładunki wystają poza szerokość wózka (stalowe pręty, rury, długie kloce drewna, rury kanalizacyjne), i mimo, że sa to ładunki w miarę jednorodne, operator nie zawsze jest w stanie ocenić gdzie jest dokładnie środek ciężkości ładunku. Inna sytuacja występuje, przy ładunkach stosunkowo małych, ale z różnym rozłożeniem środka ciężkości. Tu ładunek nie wystaje poza szerokość wózka, ale ułożenie ładunku lub jego charakter powoduje, że środek ciężkości jest usytuowany np. na 70 % długości ładunku. Takie sytuacje powoduję, że występują duże siły koszące karetkę z widłami. Wymaga to dużych rolek bocznych. CT Power oprócz standardowych 6 rolek głównych karetki wideł stosuje rolki boczne o dużej średnicy, ułożyskowane z uszczelnieniem, po 2 sztuki na każdą stronę masztu. Niestety mniej doświadczeni producenci stosują albo małe rolki ułozyskowane, albo bardzo małe rolki, bez łożyskowania. Po 2-3 latach pracy z taką tania konstrukcją, wszystki rolki boczne sa do wymiany.Często małe rolki boczne bez krytego ułożyskowania lub tulejowane zacinają się, blokuję i niszczą ramę masztu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

W CT POWER oprócz sześciu rolek głównych karetki, cztery rolki boczne o dużej średnicy to standard (po dwie rolki na każda stronę)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Porównanie wielkości rolki bocznej wózka CT POWER (u góry) i rolki bocznej innego producenta (symboliczne wymiary)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rolka boczna innego producenta po 3 latach eksploatacji. Mała średnica, brak łożyskowania i uszczelnienia spowodowało zablokowanie rolki i jej starcie (razem z korpusem)

Comments are closed.